Jak założyć studio fotograficzne na wynajem

Wielu fotografów marzy o założeniu własnego studia fotograficznego, ale to takie proste jak by się wydawało? Poniżej podstawowe i elementarne czynności, które trzeba zrobić przy zakładaniu własnego studia.

1. Opracuj Plan Biznesowy Twój plan biznesowy powinien zawierać:

  • Analizę rynku: Zrozumienie Twojej niszy, konkurencji i grupy docelowej. W przypadku naszego studia do wynajęcia grupą docelową są inni fotografowie, a niszą są nietypowe aranżacje, których nie ma w innych studiach (stara willa nadała się do tego celu idealnie)
  • Usługi: Jakie rodzaje fotografii będziesz oferować? To oczywiste, że otwierając studio powinniśmy się na fotografii dość dobrze znać i również wykonywać usługi fotograficzne komercyjne. My specjalizujemy się w fotografii produktowej, portretowej, rodzinnej i kobiecej.
  • Cennik: Jak ustalisz ceny swoich usług? Ceny muszą być dopasowane do rynkowych. Jeśli nie chcesz wynajmować studia zbyt często, to warto mieć ceny odrobinę wyższe od rynkowych.
  • Marketing: Jak dotrzesz do klientów? Rozważ strony internetowe, media społecznościowe, reklamy lokalne. Ważna jest tu regularność w publikacjach. To bardzo szeroki temat, który warto omówić w osobnym wpisie.
  • Finanse: Szacowany budżet startowy i prognozy finansowe. Nie ma co tu być optymistą, zwłaszcza na początku. Jeśli nie mamy poduszki finansowej czy też stałych przychodów to musimy liczyć się z aktywnym pozyskiwaniem klientów.

2. Znajdź Idealną Lokalizację Wybór odpowiedniej lokalizacji jest kluczowy. Rozważ:

  • Dostępność: Czy łatwo do niej dotrzeć komunikacją miejską? Czy jest gdzie zaparkować? Dla nas lokalizacja miała ogromne znaczenie. Zależało nam na bliskości centrum z jednoczesnym szybkim dojazdem do autostrady.
  • Widoczność: Czy jest dobrze widoczna i czy można ją łatwo znaleźć? Willa, której znajduje się Labirynt Studio jest tak urokliwa, że już z daleka przyciąga wzrok przechodniów 🙂
  • Koszty: Czy czynsz mieści się w Twoim budżecie? W przypadku przeznaczenia studia na wynajem to musimy liczyć się z tym, że niski czynsz nie może być najwyższym priorytetem. Obecnie mamy ponad dwukrotnie większe studio, ale czynsz jest trzykrotnie wyższy.

3. Wyposażenie Studia Będziesz potrzebować:

  • Aparaty i obiektywy: Inwestycje w dobrej jakości sprzęt.
  • Oświetlenie: Różnorodne źródła światła i modyfikatory. Konieczne jest oświetlenie stałe i błyskowe. Nie jesteśmy fanami oświetlenia stałego, ale wielu fotografów je wybiera z uwagi na łatwość i szybkość ustawień oraz możliwość robienia krótkich filmików do mediów społecznościowych.
  • Tła: Różne tła i akcesoria do tworzenia scenografii, a także odpowiednie statywy. Postawiliśmy na tła typu canvas – to tła malowane ręcznie na płótnie (jak obrazy), ponieważ dają świetne efekty w fotografii portretowej, ale niestety są drogie.
  • Software: Programy do edycji zdjęć, jak Adobe Photoshop czy Capture One. Chociaż nie są niezbędne.

4. Zbuduj Portfolio Twoje portfolio to Twoja wizytówka. Zawrzyj w nim różnorodne prace, które pokazują Twoje studio z najlepszej strony, a także pokazuj to co dzieje się poza kadrem. Tak zwane BTS to widoku poza sceną pokazujące często typ i rodzaj oświetlenia całej sceny.

5. Marketing i Reklama

  • Strona internetowa: Profesjonalna strona z galerią Twoich sal studyjnych oraz wygodny sposób rezerwacji online z kalendarzem.
  • Media społecznościowe: Regularne posty i interakcje z obserwatorami.
  • Sieci kontaktów: Nawiązywanie kontaktów z innymi profesjonalistami i potencjalnymi klientami.

6. Aspekty Prawne i Finansowe

  • Rejestracja działalności: Zarejestruj swoją działalność gospodarczą. Może to być spółka lub jednoosobowa działalność. Dobrze jest mieć obie te formy.
  • Ubezpieczenie: Zabezpiecz sprzęt i studio. Ubezpieczenie OC firmy jest konieczne, ale można ubezpieczyć studio od włamania i kradzieży sprzętu. Składki roczne nie są zbyt wygórowane.
  • Księgowość: Chyba najwygodniej zlecić to firmie specjalizującej się w księgowości, a idealnie, gdy ta firma świadczy również doradztwo podatkowe.

7. Otwarcie Studia

  • Wielkie otwarcie: Zorganizuj wydarzenie otwarcia, aby przyciągnąć uwagę na lokalnym rynku.
  • Promocje: Oferuj promocyjne ceny lub sesje w pierwszych tygodniach działalności.

8. Rozwój i Edukacja

  • Warsztaty i kursy: Warto je w studiu organizować, bo potencjalnie można przyciągnąć klientów na przyszłość.
  • Feedback: Słuchaj opinii klientów i dostosowuj usługi.

9. Utrzymanie Studia

  • Relacje z klientami: Buduj długotrwałe relacje.
  • Innowacje: Bądź na bieżąco z trendami i technologią.

10. Analiza i Dostosowanie

  • Analiza wyników: Regularnie analizuj wyniki finansowe i marketingowe. Te w początkowym okresie otwarcia studia są kluczowe i dość znaczne.
  • Dostosowanie strategii: Bądź elastyczny i gotowy na zmiany. W naszym przypadku postanowiliśmy zmienić aranżację jednej z sal po ponad miesiącu od otwarcia. Styl boho nam po prostu nie pasował do całości, a sala miała ogromny potencjał, a wynajmowała się poniżej oczekiwań. Zmiana przyniosła pożądane rezultaty, ale była dość kosztowna.

Prowadzenia studia fotograficznego wiąże się z ryzykiem. Warto dokładnie wszystko przeanalizować zanim podejmie się działania zmierzające do jego otwarcia.